ریال,0

سبد خرید شما خالی است.
فروشگاه اینترنتی هدف ، خرید محصولات دیجیتال ،لپ تاپ ، تبلت ، موبایل ، قطعات کامپیوتر ، دوربین ، گجت ، خریداینترنتی ، لیست بهترین قیمت ، فروش و خرید آنلاین ، خرید بصرفه

آشنایی با اجزای اصلی کولرهای گازی

 

اجزاء اصلي سيكل تبريد در سیستم‌های تهویۀ مطبوع :

1) كمپرسور (Compressor):

مکش مبرّد توسط قسمت ورودی کمپرسور صورت گرفته و در خروجی كمپرسور، گازي با فشار بالا و متراکم خواهیم داشت که به سوی کندانسور هدایت می‌گردد و پس از عبور از لولة مويين در اواپراتور مجدداً تبدیل به گاز کم فشار می‌گردد.اقتصادی‌ترین شرایط یک کمپرسور از جنبة کارکرد، زمانیاست که گاز مبرّد وارد شده به کمپرسور در شرایط ایده‌آل اشباع خشک قرار گیرد. اگر گاز ورودیبیش از اندازه گرم شده باشد، ممکن است باعث کاهش قابلیت مکانیکی کمپرسور و بزرگ شدن مجدّد محفظة سیلندر کمپرسور گردد، در نتیجهمبرّد بدون استفاده از اثر تبرید آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

19.jpg

2) كندانسور (Condenser):

گاز دارای فشار و درجة حرارت بالا از كمپرسور به کندانسور رانده شده و از طریق تبادل گرما با محیط و کاهش دما تبدیل به مایع می‌شود. کندانسور (تقطیر‌کننده) از طریق عبور جریان هوا توسط فن خنک می‌شود. گرمای ساطع شده از کندانسور(تقطیر‌کننده) برابر با مجموع گرمای جذب شده در اواپراتور(تبخيركننده) و گرمای ناشی از کارکرد کمپرسور است.

 

20.jpg

3) شير انبساط(Expansion Valve):

شير انبساط وسيله‌اي است كه مقدار مناسبي از مبرّد را به اواپراتور وارد مي‌سازد و فشار آن را طوري كاهش مي‌دهد كه مايع بتواند در دماي پايين و مورد نظر تبخير شود. شیر انبساط‌های موجود در سیستم‌های تهویة مطبوع  عبارتند از: 1) لولۀ مویین (Capillary Tube) 2) شیر انبساط الکترونیکی (LEV) 3) Short Tube 1-3) لولة مويين:منظم نمودن جریان مبرّد به درون اواپراتور، پایین آوردن فشار مبرّد و تبدیل آن به یک مایع کم فشار و کم دما وظیفة لولة مویین می‌باشد. لولة مویین عموماً یک لولة باریک و بلند مسی است که بدلیل تغییر حجمی نسبت به لولة اصلی باعث کاهش فشار و دما می‌شود. 2-3) شیر انبساط الکترونیکی(LEV):مخفّف انگلیسی Linear Expansion Valve به معنی شیر انبساط خطی (الکترونیکی) می‌باشد.در بین شیرهای انبساط، LEV پویا‌ترین آنهاستکه می‌تواند برایکاهش فشار چگالش به فشار تبخیر و همچنین برای کنترل میزان دبیجرمیمبرّددر سیکل مورد استفاده قرار گیرد.

21.jpg

4) اواپراتور(Evaporator) :

اواپراتور به معني تبخيركننده مي‌باشد در اين قسمت از سيستم مادۀ مبرّد تبخير مي‌شود و با تبخير شدن گرماي فضاي اطراف خود را جذب مي‌نمايد. هر چه سطح تماس لوله‌هاي اواپراتور با هواي اطراف بيشتر باشد انتقال حرارت بهتر صورت گرفته و بازدة عملكرد سيستم بالاتر خواهد رفت، از طرف ديگر هرچه ميزان تراكم فين‌هاي اواپراتور بيشتر باشد و سطح زيادي را اشغال نمايد نيروي مقاوم بيشتري را در برابر جريان سيّال عبوري از سطح خود ايجاد مي‌نمايد.

 

22.jpg

 

5)آکومولاتور(ذخيره كنندة مايع و جدا كنندة‌ آن از گاز):

نوعی جدا کنندة مایع از گاز که از ورود مبرّد مایع به درون کمپرسور جلوگیری کرده و در ورودی مکش کمپرسور نصب می‌شود.

24.jpg

Scroll Top